Niełatwa zmiana nawyków żywieniowych

Pytanie o to, ile powinna trwać skuteczna dieta zawsze wzbudza pewne zamieszanie. Nie lubią go dietetycy, a i osoby zainteresowane pozbyciem się zbędnych kilogramów już w chwili jego stawiania nie potrafią oprzeć się wrażeniu, że nie spodoba się im uzyskana na nie odpowiedź. Nie są przy tym wcale w błędzie, jeżeli bowiem odchudzanie ma być skuteczne, warto pamiętać o tym, że musi wiązać się ono nie z chwilową zmiana częstotliwości i zawartości posiłków, ale ze zmianą nawyków żywieniowych rozumianych jako całość. Owszem, wówczas, gdy dieta jest wyjątkowo rygorystyczna, nie musimy obawiać się tego, że przez całe przyszłe życie nie będziemy mogli dostarczać organizmowi niemal żadnych kalorii. Zawsze musimy jednak liczyć się z tym, że powrót do dawnych nawyków, zwłaszcza do jedzenia tłustego jedzenia, którego wartość odżywcza jest wątpliwa, będzie oznaczał pojawienie się tych kilogramów, które udało nam się zrzucić. Często powtarza się, że skuteczne odchudzanie w dużej mierze polega na zmianie sposobu, w jaki podchodzimy do jedzenia i wiele wskazuje na to, że jest to twierdzenie, któremu nie da się odmówić prawdziwości. Zmiana nawyków żywieniowych jest zatem nieunikniona.

Aktywność fizyczna a dieta

Tekst dodano: 09-02-2012, Tagi: odchudzanie, ćwiczenia

Realizacja surowych założeń diety nie jest prosta zwłaszcza, jeżeli wcześniej jedliśmy dużo i niezdrowo. Lubimy jednak myśleć, że ścisłe przestrzeganie wytycznych żywieniowych opracowanych przez dietetyka zagwarantuje nam powrót do atrakcyjnej figury. Trudno nie zgodzić się z tym, że mamy solidne podstawy do tego, aby tak sądzić, czy jednak naprawdę skuteczne odchudzanie to wyłącznie przestrzeganie kolejności spożywania posiłków i unikanie słodyczy? Wiele osób żartuje, że gdyby rzeczywiście tak było, świat byłby o wiele piękniejszy, należy jednak liczyć się z tym, że utrzymanie pozytywnych rezultatów diety będzie wymagało od nas czegoś więcej. I jak bardzo byśmy się przed tym nie bronili musimy uświadomić sobie, że tym czymś jest aktywność fizyczna. W tym miejscu wielu osobom przechodzi ochota na odchudzanie, nie zapominajmy jednak, że i wokół ćwiczeń narosło wiele niebezpiecznych mitów, z którymi powinniśmy walczyć. Nie da się ukryć, że bez ćwiczeń nie da się uformować atrakcyjnej sylwetki, nieprawdą jest jednak to, że czekają nas godziny spędzane na siłowni. Wspomniana aktywność fizyczna powinna być nie wyczerpująca, ale systematyczna, już wtedy bowiem przynosi ona rezultaty budzące zadowolenie.

Jak ćwiczyć, żeby schudnąć?

Przez wiele lat od osób odchudzających się oczekiwano niemal nadludzkich wysiłków fizycznych, wierzono bowiem, że zmuszanie mięśni do pracy przyspieszy efekty odchudzania. I dziś nie możemy nie zgodzić się z tym, że bez aktywności fizycznej nie ma szans na zadawalające efekty jakiejkolwiek diety, wiemy jednak również, że zmuszanie osób otyłych do wyjątkowo wyczerpujących ćwiczeń wcale nie zapewniało im lepszych rezultatów odchudzania. Na pytanie o to, jak ćwiczyć, aby wzmocnić, a następnie także utrzymać efekty diety coraz częściej odpowiada się sugerując, że dobór ćwiczeń jest niemal wyłącznie naszą sprawą. Sami wiemy najlepiej, jaka forma aktywności fizycznej sprawia nam choćby umiarkowaną przyjemność, nie ulega więc wątpliwości, że to właśnie ona powinna być przez nas praktykowana podczas odchudzania. Formę ćwiczeń powinniśmy zatem dostosować do naszych możliwości zdrowotnych i czasowych, nie bez znaczenia jest zaś również specyfika diety, której przestrzegamy. Jeżeli ogranicza nam ona dzienną porcję kalorii do minimum, spędzanie wielu godzin na bieżni lub siłowni może nam jedynie zaszkodzić. Choć więc każdy zaleca nam ćwiczenia fizyczne, pamiętajmy, aby stawiać na ich systematyczność, a nie intensywność.



poprzednia     1 2 [3] 4 5     następna